Nieuwleusen – Hatto Heim
28 oktober 2006

Hatto Heim heeft op de valreep de eerste periodetitel door de neus geboord gekregen bij S.V. Nieuwleusen. Winst was genoeg geweest om het eerste prijsje van het seizoen te pakken, maar in blessuretijd kregen de Nieuwleusenaren een strafschop waaruit de gelijkmaker werd gescoord. CSV’28 was de lachende derde, de Zwollenaren zijn nu op basis van een beter doelsaldo periodekampioen.

De achtste speelronde in de 3e klasse C was vooraf betiteld als ‘Super Saturday’. Theoretisch gezien konden nog vijf ploegen de eerste periodetitel pakken. De nummers 1 en 5, Hatto Heim en Nieuwleusen, en de nummers 2 en 4, CSV’28 en HTC namen het tegen elkaar op. Ook WZC Wapenveld maakte nog een kleine kans op de prijs.
Voorafgaand aan het duel in Nieuwleusen werd de spits van de thuisploeg, Arjan Visscher, gehuldigd omdat hij aan de aftrap van zijn 250e wedstrijd stond. De jubilaris zou die middag een belangrijke rol gaan spelen.
In het eerste kwartier van de wedstrijd deden de ploegen weinig voor elkaar onder. Nieuwleusen en Hatto Heim kennen elkaar dan ook door en door, alleen al gezien de vier ontmoetingen van vorig seizoen. Doorgaans levert deze ontmoeting altijd interessante confrontaties op. Beide teams zochten de aanval, zonder gevaarlijk te worden. Maar naarmate het duel vorderde werd Hatto Heim steeds verder teruggedrongen. Arjan Visscher wist met al zijn routine constant vrije trappen te versieren rondom het strafschopgebied van de geel-blauwen. De standaardsituaties zorgden voor veel dreiging, maar echte kansen leverde het niet op.
Aan de andere kant stond spits Maarten Teuben op een eiland te voetballen. Bij veel afgeslagen aanvallen van Nieuwleusen ontbrak het aan nauwkeurigheid om Teuben goed in stelling te brengen en ook de aansluiting schoot tekort. Toch sleepte Teuben na een half uur spelen een kansrijke vrije trap uit het spel op de rand van de zestien. Het was op een positie waar heel Nieuwleusen voor vreest. Bij de vorige twee duels in Nieuwleusen was het immers Jurgen van der Weerd geweest die er een vrije trap in had gekruld, waarvan de laatste de beslissing bracht in de halve finale van de nacompetitie. Van der Weerd nam opnieuw plaats achter de bal en liet zien dat de vrees terecht was. Op een voor hem onorthodoxe manier verraste hij de keeper met een snoeiharde streep dwars door de muur, die hoog in het doel vloog.
Nieuwleusen voerde hierna de druk nog verder op. Tot aan het strafschopgebied speelden ze mooi voetbal, maar doelman Bloemert en de defensie zorgde ervoor dat de thuisploeg niet verder kwam dan een aantal halve kansen. Tom Odink was het dichtst bij, met een schuiver die net voorlangs ging. Uit een counter scoorde Van der Weerd nog bijna de 0-2, maar ook hij schoot voorlangs.
Tien minuten na rust kwam Nieuwleusen toch op gelijke hoogte. Hatto Heim begon erg slap aan de tweede helft en de thuisploeg kreeg waar het recht op had. Uit een dubieus gegeven vrije trap kopte Martin Jansen de 1-1 achter doelman Bloemert.
Dit was het sein voor Hatto Heim om uit zijn schulp te kruipen. Bij een gelijkspel was de kans op de periodetitel namelijk erg klein. Plotseling werd het initiatief overgenomen en liet Hatto Heim zien dat het wel degelijk goed kan voetballen. Aangemoedigd door vele meegereisde Hattemer supporters, onder meer met twee bussen, werd Nieuwleusen teruggedrongen. Het duurde dan ook niet lang voordat de bezoekers weer op voorsprong kwamen. Opnieuw had Maarten Teuben een belangrijk aandeel in de treffer. In de 65e minuut nam Teuben na een mooie combinatie de bal mee en bediende de inschuivende Bertwin Kroes met een nauwkeurige steekpass. Kroes schoot vanaf ruim 16 meter strak richting de verre hoek en via de keeper belandde de bal in het net.
In het vervolg van de wedstrijd leek Hatto Heim prima in staat om de voorsprong vast te houden. Nieuwleusen oogde vermoeid en werd ver van het vijandelijke doel afgehouden. Teuben, Van der Weerd en de sterk invallende Van ’t Ende brachten de Nieuwleuser’ defensie regelmatig in verlegenheid, maar de 1-3 bleef uit.
In de laatste 5 minuten waren de oranjehemden toch nog in staat om er een flink slotoffensief uit te persen. Vele vrije trappen rondom het strafschopgebied zorgden voor een hectisch slot, maar telkens werden deze zwak uitgevoerd. Toen op het scorebord al enige tijd aangegeven stond dat er 90 minuten gespeeld waren, werd routinier Visscher nog één keer gezocht. Visscher nam de bal mee langs Paul-Sietse van der Kolk aan de zijkant van het strafschopgebied. Van der Kolk probeerde de bal met een sliding af te stoppen, maar hij tikte Visscher licht aan. Die ging graag naar de grond en de scheidsrechter kende een strafschop toe. Frank Bloemert keerde de penalty van Tom Odink nog bijna, maar de 2-2 was een feit. Gedesillusioneerd dropen de Hatto Heimers terug naar de dug-out, om daar te horen dat het gelijkspel niet genoeg was om de periode te pakken. WZC had dan wel verloren, maar door de 0-1 winst van CSV’28 ging de periodetitel naar de Zwollenaren.
De opstelling: Frank Bloemert; Paul-Sietse van der Kolk, Edwin Otten, Henri Bruins; Erik Schroten, Willard Bredewold, Bertwin Kroes, Robert Bril (46, Edwin Oosting); Jurgen van der Weerd (88, Maurice van Raalte), Maarten Teuben en Arnoud Teuben (60, Erik van ’t Ende).

Bron: Hatto Heim

0-1  Jurgen van der Weerd