Hatto Heim – v.v. Bergentheim
16 september 2006

Hatto Heim heeft in zijn derde competitiewedstrijd de eerste overwinning behaald. Op eigen veld werd Bergentheim met 1-0 verslagen. In tegenstelling tot de eerste twee wedstrijden wisten de geelblauwen ditmaal een voorsprong wel met succes te verdedigen in de slotfase.

Naar aanleiding van de blessures van Marc Plender en Harmen Weuring en enkele tactische overwegingen zag de basiself er behoorlijk anders uit dan vorige week in Wapenveld. Paul-Sietse van der Kolk startte voor het eerst dit seizoen centraal in de verdediging. Willard Bredewold begon eveneens voor het eerst in de basis, als rechtermiddenvelder, terwijl Arnoud Teuben plaats maakte voor Erik van ’t Ende op de linksbuiten plaats.
Hatto Heim startte fel aan de wedstrijd en overrompelde de bezoekers in de eerste minuten. Duels werden gewonnen en over de flanken werden enkele goede mogelijkheden gecreëerd. Na een kwartier kwam Hatto Heim dan ook verdiend op voorsprong. Een afgeslagen corner werd opnieuw ingebracht door Jurgen van der Weerd, die met een afgemeten voorzet het hoofd van Erik van ’t Ende vond. Van ’t Ende kopte knap de openingstreffer binnen onderin de linkerhoek.
Vervolgens had de thuisploeg afstand moeten nemen. Goede mogelijkheden voor Van der Weerd, Teuben en Van ’t Ende werden echter niet benut, zodat Bergentheim kort voor rust hoop kreeg. De bezoekers kwamen eindelijk wat onder de druk uit en dit bleek een voorbode voor de tweede helft te zijn.
Met een extra middenvelder nam Bergentheim het initiatief in de tweede helft over en ging op zoek naar de gelijkmaker. Hatto Heim hield zich voornamelijk bezig met verdedigen en was niet meer in staat om het de bezoekers voetballend moeilijk te maken. Op een volley van Teuben en een vrije trap van Van der Weerd na, kwam Hatto Heim niet meer in de buurt van de 2-0. Bergentheim probeerde naarmate de wedstrijd vorderde steeds meer om via hoge ballen van achteruit op de lange spits Eggengoor iets te forceren. Deze werd echter geweldig in de tang gehouden door Paul-Sietse van der Kolk. Dreigend waren de bezoekers wel, maar uitgespeelde kansen werden niet gecreëerd. De keren dat keeper Bloemert op moest treden deed hij dit wederom formidabel.
Zo was Hatto Heim ditmaal wel in staat om een minimale voorsprong over de streep te trekken. Voor de meeste aanwezigen op sportpark ’t Achterveen was het dan ook een flinke opluchting toen de goed leidende scheidsrechter affloot. Het spelniveau was in de tweede helft flink weggezakt, maar het voetbal uit de eerste helft biedt toch perspectieven voor de komende weken. Volgende week speelt Hatto Heim opnieuw thuis, tegen Wijthmen. Deze wedstrijd is omgedraaid omdat hun sportpark in Zwolle nog wordt verbouwd.
De opstelling: Frank Bloemert; Maurice van Raalte, Paul-Sietse van der Kolk, Edwin Otten, Robert Bril (55, Edwin Oosting); Willard Bredewold, Marcel van Loo, Erik Schroten; Jurgen van der Weerd, Maarten Teuben, Erik van ’t Ende (65, Roy van Munster).

Bron: Hatto Heim

'15  1-0  Erik van 't Ende