CSV ’28 morst twee punten bij VIOS
21 februari 2009

Na drie eerdere pogingen werd dan eindelijk de wedstrijd VIOS Vaassen – CSV ’28 gespeeld, en beide elftallen hadden enorm belang bij een overwinning in dit inhaalduel.

CSV ’28 begon gehavend aan dit duel en de ploeg trad wegens blessures en een schorsing aan met een geheel nieuwe defensie. Toch startte de ploeg supersterk, met goede combinaties en veel dreiging vanuit het middenveld. Al in de tweede minuut miste Patrick Speetjens een goede kans, na een vlotte combinatie met Thomas Wieringa en Elvin Matuankotta. Maar twee minuten later deed hij het beter. Bij een aanval over rechts, waarbij Mayken Stolte goed doorging en een prima voorzet afleverde werd Speetjens opnieuw aangespeeld. De spits stond volledig vrij en had de hoek voor het uitkiezen. Dat deed hij ook en hij koos rechts (0-1). CSV bleef domineren met veel druk op de bal. Dat leidde na 8 minuten tot het tweede doelpunt. Kaj Renwarin stuurde Thomas Wieringa met een diepe bal richting vijandelijke doel. Goed doorlopen van Wieringa, en fout uitlopen van keeper Wilco Liefers bracht laatstgenoemde zo in verwarring, dat hij de bal tegen Wieringa opschoot en tot ontzetting van VIOS caramboleerde de bal netjes in het doel (0-2). CSV bleef de betere ploeg met vervolgens een leuke kans voor Raymond Lachenal (kopbal), die maar net naast ging. Na een half uur spel raakte CSV de greep op het middenveld wat kwijt en kroop VIOS uit zijn schulp. CSV liet zich in die fase te diep terugzakken en liet VIOS het regie over het spel overnemen. Op slag van rust werd Yavuz Özdemir fraai vrijgespeeld en mocht vervolgens allen op het vijandelijke doel afgaan. Keeper Liefers maakte zijn eerdere fout goed door de bal van de voet van Özdemir te plukken.

Na de rust waren de rollen omgekeerd en maakte VIOS het spel. De ploeg zocht nadrukkelijk de aanval en CSV liet zich hoe langer hoe meer in het defensief drukken, waarbij het middenveld eigenlijk helemaal werd prijsgegeven. En dat bekwam de ploeg niet best. Al na 10 minuten werd de sterk spelende middenvelder Jelle Pol van links aangespeeld. Hij mocht vrij aannemen en vervolgens liet hij een heel fraaie treffer noteren die onhoudbaar was voor keeper Ronald van Bekkum (1-2). CSV ’28 werd door deze treffer niet wakker geschud en kwam eigenlijk de hele tweede helft niet meer in zijn goede spel. VIOS zette nog een tandje bij en dat leverde meerdere mogelijkheden voor de gelijkmaker op. Verdediger Peter Beekman kopte uit een hoekschop net over en spits Olin van Hoogmoed miste na twintig minuten een fraaie kans. Voorlopig bleef CSV nog staande en kreeg een kwartier voor tijd zelfs een kans, maar Speetjens wist in vrije positie staande, een goede voorzet niet te raken. VIOS voelde dat er misschien nog wel meer inzat en bracht twee frisse spelers in. De druk werd opgevoerd, maar keeper Ronald van Bekkum voorkwam 10 minuten voor tijd met een katachtige redding een doelpunt uit een vrije trap. Aan de andere kant probeerde CSV het nog een keer, maar Wieringa stuitte op de doelman van VIOS. Het slot was duidelijk voor de thuisclub. Twee minuten in blessuretijd kopte invaller Tom Beekman een dot van een kans nog naast, maar in de vierde minuut was het dan toch raak. CSV maakte aan de rand van het veld onnodig een overtreding en de toegekende vrije trap bereikte spits van Hoogmoed, die uit een onoverzichtelijke situatie de gelijkmaker achter Ronald van Bekkum schoot (2-2).
Jammer, dat Patrick Speetjens het nodig vond om doelpuntenmaker van Hoogmoed opzettelijk te raken en hij had geluk dat de goed leidende scheidsrechter deze overtreding niet constateerde, anders was rood volledig op zijn plaats geweest. Bovendien waren dan de onverkwikkelijke taferelen na afloop van deze wedstrijd niet nodig geweest.
Met dit gelijke spel verspeelde CSV onnodig twee hele kostbare punten in de race om het kampioenschap.

CSV ’28 speelde in de volgende opstelling:

Doel: Ronald van Bekkum.
Achter: Mayken Stolte, Matthijs Kremer, Fikret Akin (82. Ronald Konjer) en Kaj Renwarin.
Midden: Jeroen Soppe, Yavuz Özdemir en Patrick Speetjens.
Voor: Raymond Lachenal, Elvin Matuankotta (81. Michael Smit) en Thomas Wieringa.

Bron: CSV'28, Maurits Vermeulen

'4  0-1  Patrick Speetjens