Den Ham: Scorebord te klein
29 november 2008

Den Ham speelde op “de Rohorst” tegen KHC uit Kampen. De ploeg uit Kampen bivakkeert in de onderste regionen van de 3e klasse en zal alle zeilen moeten bijzetten om klassebehoud dit jaar veilig te stellen. Den Ham wil na 4 jaar deelname aan de nakompetitie dit jaar toch wel eens de stap hogerop maken.

De eerste tien minuten begonnen gelijkwaardig. Beide ploegen hadden veel strijd en inzet, met name op het middenveld. Niets wees er op dat moment op dat het scorebord op “De Rohorst” deze middag te klein zou zijn.
Na 10 minuten brak Tommie Dam de ban. Opkomend vanaf de middenlijn soleerde hij langs een aantal spelers om vanaf de rand van de 16 meter uit te halen. Via de binnenkant van de paal plofte de bal in het net. Een kleine 10 minuten later was het Gerdo Kuiper die goed stoorde op het middenveld, de bal veroverde, een één-tweetje opzette met Robin Bergins en beheerste de 2-0 scoorde. Een paar minuten later was het zelfs 3-0 voor Den Ham, toen Gert Nijmeijer een voorzet vanaf de rechterkant van Tim Nijzink binnen knikte.
Met de 3-0 voorsprong gingen beide ploegen aan te thee. Na de pauze zette Den Ham opnieuw druk op de ploeg uit Kampen. In de 57e minuut moest Gert Jan Jansen van KHC met zijn 2e gele kaart definitief het veld verlaten. Opvallend overigens dat dit de enige kaarten in de hele wedstrijd waren!. Op dat moment knakte er iets bij de ploeg uit Kampen.
De mannen van trainer Marcel Waaijer, die deze week zijn contract bij Den Ham met een jaar verlengde, overklasten vanaf dat moment de tegenstander volkomen. Aanval na aanval rolden richting het doel van keeper Mulder van K.H.C., de ene nog mooier dan de andere.
In de 64e minuut scoorde Jeroen de Groot de 4-0. Zijn eerste schot werd door de verdediging van K.H.C. nog geblokt, in de rebound vloog de bal alsnog in het doel. Slechts 3 minuten later scoorde Tim Nijzink fraai de 5-0. Weer 4 minuten later, in de 71e minuut scoorde de vrijstaande Gerdo Kuiper uit een corner, met een kopbal zijn 2e doelpunt van de middag, en de 6-0 voor Den Ham.
De mooiste goal kwam in de 75e minuut. Op links soleerde Robin Bergins langs de achterhoede van K.H.C. alsof ze er niet stonden. Van de achterlijn gaf hij een prima voorzet op de opkomende Michel Smit die vanaf de punt van de 16 meter verwoestend uithaalde.
Weer 3 minuten later pakte ook spits Robin Bergins zijn goaltje mee in deze wedstrijd. Hij schoor de bal langs doelman Mulder tegen de paal en kopte vervolgens de rebound in het doel.
De vraag was op dat moment of Den Ham de 10 zou halen en jawel dat gebeurde, een unicum op het Hammer voetbalveld.
In de 87e minuut scoorde Tim Nijzink met het hoofd uit een voorzet van Johnny Shabo, en in de slotminuut was het invaller Rogier Kolkman die de 10-0 scoorde uit een voorzet van rechts van Niels Bouwhuis
Daarmee bezorgde hij Henk Lamberink, die deze dag het scorebord bediende, een groot probleem. Immer het scorebord op “De Rohorsr” gaat maar tot de 9, zodat er na 90 minuten opnieuw een 0-0 stand op het scorebord stond.
Doelman Mulder van K.H.C. zat na het slotsignaal van de scheidsrechter nog minutenlang met het hoofd op de knieën in zijn strafschopgebied. Doelman William Jacobs van Den Ham hielp hem overeind, waarna hij richting kleedkamer verdween. Dit was hem nog nooit overkomen.!
Den Ham deed aan klantenbinding deze middag. Na afloop bleek ook nog dat koploper ASC’62 had verloren, waardoor Den Ham nu samen met de ploeg uit Dalfsen aan de leiding gaat in de 3e klasse c. Deze middag kon dan ook niet meer stuk vaar Marcel Waaijer en zijn team.

Bron: Den Ham

'10  1-0  Tommie Dam