VV Avereest verdiend winnaar boeiende derby tegen SCD’83 4-3 (1-1)
11 oktober 2008

Afgelopen zaterdag stond de altijd beladen derby op het programma tussen VV Avereest en SCD’83. Een weerzien van vele bekenden en vooral een wedstrijd met een extra stukje gezonde rivaliteit. Nadat de nieuwe uit tenue’s werden uitgereikt, sponsors Louwdijk Caravans en Paddy’s Pub, werd er afgetrapt voor, wat zou blijken, een boeiende pot voetbal.

Beide teams begonnen vol overgave aan het duel wat voor veel strijd zorgde. Aanvallen van beide teams waren echter spaars. Avereest kreeg wat kleine mogelijkheden voor Erik Mosterd en Marcel Baas maar doelman van SCD’83 Hiddink hoefde nog niet in actie te komen. Het was SCD’83 wat toch verrassend wist te scoren nadat Martijn Hamhuis een schot loste van 30 meter. Doelman Westerman stond net te ver voor zijn doel en de bal verdween over hem heen in het doel; 0-1. Waar Avereest zich in eerdere duels te snel gewonnen gaf rechte het nu de rug en ging vol overgave opzoek naar de gelijkmaker. De druk op SCD’83 werd groot en vlak voor rust kwam het verdiende doelpunt dan ook. Een voorzet van Jeroen Dijk werd door Marcel Baas hard inschoten 1-1.

Na rust vlogen de mannen van trainer Marcel Beumer uit de startblokken en SCD’83 kwam totaal niet meer aan aanvallen toe. Iets wat gelukkig viel de 2-1 toen Dave vd Berk een voorzet wilde afleveren. De bal vloog echter direct over doelman Hiddink heen en verdween in de verre hoek; 2-1. Vreugde en ontlading bij alles en iedereen wat VVA een warm hart toedraagt. Avereest werd meegesleurd in het enthousiasme en niet veel later viel de 3-1. Hermen Jager kon vrijstaand inkoppen na een corner en wist feilloos binnen te koppen. SCD’83 was zichtbaar aangeslagen en Erik Mosterd kon ook zijn doelpunt weer meepikken na een goede individuele actie; 4-1.

Tot aan de 80ste minuut was er niets aan de hand en speelde Avereest de wedstrijd rustig uit. Er sloop wat gemakzucht in wat resulteerde in meer balverlies en nonchalant spel. SCD’83 kon hier van profiteren en het was de ingevallen Nexhat Berisa die de 4-2 noteerde. Dit was het sein voor SCD’83 om alles op alles te zetten in de laatste minuten. Hoe onverklaarbaar ook, VV Avereest gaf de wedstrijd volledig uit handen en wist niet meer aan voetballen toe te komen. Wederom Berisa wist een afgeslagen vrije trap alsnog binnen te schoten zodat het plotseling 4-3 werd. Hierna volgende nog enkele hachelijke momenten voor het doel van Westerman met veel onrust bij corners, maar uiteindelijk wist Avereest met veel vlieg en kunstwerk de overwinning binnen te slepen. Ondanks de zeer zwakke slotfase een verdiende overwinning gezien het spelbeeld en de kansen. Door deze overwinning is VV Avereest direct opgeklommen naar de vierde plek op de ranglijst.

Volgende week is er een inhaal/bekerprogramma waarbij voor Avereest geen wedstrijd op het programma staat. Over twee weken wacht de altijd lastige uitwedstrijd bij WZC uit Wapenveld. Deze wedstrijd begin om 14:30.

Bron: Avereest

0-1  Martijn Hamhuis