Mariënberg De Sterkste In KanaalDerby!
4 oktober 2008

De wedstrijden tussen Mariënberg en Banthum zijn de krenten in de pap voor elke voetballiefhebber. Natuurlijk kennen wij meer streekderby’s. Er wordt ook altijd hartstochtelijk gebald tegen, pak ‘m beet, OZC, Vroomshoopse Boys of Kloosterhaar. Maar het duel tegen the Green Pride is voor RoodZwart Hart toch wel de moeder van alle derby’s. Iedere Mariënberger heeft wel een lijntje lopen naar het dorp wat nog geen vijf kilometer verderop huist. Familie, vrienden, kennissen, collega’s, (ex) geliefden…… Kortom er stond veel prestige op het spel. Even zag het er naar uit dat Pluvius nog roet in het eten zou gooien. Maar de plaatselijke ‘regenmakers’ waren achter slot en grendel gezet en om half drie hanteerde scheidsrechter Afman voor het eerst zijn fluit. Ruim vierhonderd toeschouwers trotseerden de harde wind en het gure herfstweer. De pupillen van Mariënberg waren opgetrommeld om achter het doel van Karel Pullen de nummer één van Banthum het coachen onmogelijk te maken. De vlaggen hingen gebroederlijk in top, oude vriendschappen werden nieuw leven ingeblazen. Al ruim voor de wedstrijd was het gezellig druk in de kantine van de thuisclub. Bennie Altena arriveerde per fiets op het Westerpark. Hij had (nog met snor) afscheid genomen van zijn lieve vrouw Gea. De weddenschap stond op het spel. Want zou hij na kwart over vier zijn snor moeten missen of was doelman Albert Peters de pineut en na zaterdag door het leven gaan als ‘die kale keeper van Mariënberg’. Je voelde de spanning, dit was niet zomaar een wedstrijd. Zelfs de aanwezige trainer van FC Bal op het Dak moest dit beamen. Voorzitter Wim Hutten was speciaal naar de wedstrijdbespreking van Jeroen Booijink gekomen om Rick Kelder een hart onder de riem te steken. Zijn accountant en banthumer Edwin Slot moest natuurlijk wel uit de wedstrijd gespeeld worden. Kelder, nooit te beroerd voor dit soor karweitjes, vervulde de opdracht met verve. De angels uit de ploeg van Folkert Velten werden met fraaie wapens bestreden. Zo had Eddy Eggengoor een moeilijke middag met zijn bewaker Han Bouwhuis. Zat Ronnie Hakkers in de tang bij André Bouwhuis en hadden de verdedigers Wilco Eggengoor en Gert van de Weide hun handen vol aan Theo de Lange en Rolf Hofsink. Toch was de eerste helft een matte vertoning. Het respect voor elkaar en elkaars benen was een grote. Bergentheim had het betere veldspel maar de beste kansen waren voor de roodzwarten. Pas in de 36e minuut werd de ban gebroken. Eerst had de sterk keepende Karel Pullen nader onheil nog kunnen voorkomen. Maar op het vlammende schot van Martijn v/d Hoeven was hij kansloos. In de rust wreef Bennie Altena nog eens over zijn snor. Hij wilde er nog niet aan. “Banthum komt terug”, was zijn alleszeggende antwoord. En Altena had er kijk op, want de tweede helft was koud begonnen of de gelijkmaker lag al achter de graaiende handen van Albert Peters, die meteen over zijn haardos wreef en in zijn ooghoeken een lachende Altena ontwaarde. De stand was weer gelijk. Banthum had op dat moment even de overhand. Het drukte Mariënberg terug en de wedstrijd leek te kantelen. Maar veel gaten konden de voorwaartsen van Banthum niet vinden en de thuisclub herpakte zich, gelukkig wel. Het team van Booijink heeft binnen enkele weken de stijgende lijn weer weten te vinden. Dat resulteerde na een uur voetballen in de bevrijdende 2-1 voorsprong. Martijn van den Hoeven liet Kollen zijn hielen zien en gaf een perfecte voorzet die op waarde werd geschat door Rolf Hofsink. Rolf Hofsink was ook verantwoordelijke voor de nekslag van onze vrienden uit Banthum. Hij schoot , wederom fraai, zijn tweede en Mariënbergs derde binnen. Mariënberg was los en ging freewheelend Banthum te lijf. Martijn v/d Hoeven werd wel gestopt in de zestien echter ten koste van een strafschop. Rick Kelder liet voor de vierde keer doelman Karel Pullen volslagen kansloos. Hij schoot de bal strak in de winkelhaak. Hierna had Mariënberg nog enkele malen moeten scoren maar alleen dankzij de uitblinker aan de kant van Banthum, Karel Pullen, bleef het scorebord steken op een nette 4-1 winst voor Mariënberg. Zonder gele of rode kaarten (verrassend in een streekderby) floot de heer Afman af. Een juichend Mariënberg en een morrend Banthum. Altena werd na afloop geschoren door Kapper Olsman, ach hij dronk er geen biertje minder om. Hij wist ook dat Mariënberg volgend jaar nog moet afreizen naar Moscou, de thuishaven van Banthum. Dan wordt het nieuwe ronde, nieuwe kansen. Volgende week probeert Mariënberg in Zwolle de stijgende lijn voort te zetten. Dan is CSV’28 op kunstgras (!!) de volgende tegenstander. Voorlopig genieten wij nog even na van de mooie overwinning op vriend en buurman Banthum.

(Door Alfred Dorgelo)

Bron: Marienberg