Klinkende overwinning VV Avereest op KHC: 5-1 (3-0)
6 september 2008

Afgelopen zaterdag stond het eerste competitieduel op het programma tussen VV Avereest en KHC. Gezien de zwaarte van de competitie was het direct belangrijk een goede start te maken.

VV Avereest begon dan ook erg fel, compact spelend en prima combinerend tegen KHC uit Kampen. Van deze ploeg werd vorig seizoen nog twee keer verloren. KHC kon nooit grip op de wedstrijd krijgen door het hechte samenspel van de Tricolores. Dat de openingsgoal al na 14(!!) seconden zou vallen was echter iets wat niemand had verwacht. Vanaf de aftrap bereikte Richard Seinen middels een geweldig crossbal de startende Marcel Baas die op links zijn man uitspeelde en een goede voorzet kon geven op Jeroen Dijk. Dijk bedacht zich niet en nam de bal vol uit de lucht. Via de binnenkant van de paal verdween de bal prachtig achter de kansloze doelman van KHC.

KHC was schrikbaar geschrokken van deze bijzonder snelle tegentreffer want het kwam absoluut niet aan voetballen toe door het zeer conconcentreerde spel van Avereest. Niet veel later kreeg Dave vd Berck op rechts de bal, wist zijn belager af te schudden, kon naar binnen snijden en schoot de bal schitterend met links achter de opnieuw kansloze doelman. Wederom een schoonheid van een doelpunt. Na deze belangrijke 2-0 bleef VVA goed doorvoetballen, bleef het de combinatie zoeken en speelde uiterst compact. Na een half uur spelen kreeg Marcel Baas een vrije trap en bracht deze zelf in het strafschopgebied. Spits Erik Mosterd wist deze bal nog middels een prachtige hakbal via de lat terug het veld in te brengen. De absolute uitblinker van vandaag, Richard Seinen, stond echter goed opgesteld en kon de 3-0 tegen de touwen knikken.

Na deze derde goal werd het spel langzamerhand iets slordiger wat resulteerde in wat kleine mogelijkheden voor KHC. Zo werden twee verdedigingsfouten niet afgestraft en kon linksback Hazekamp zich gelukkig prijzen met de verkregen gele kaart aangezien dit ook zomaar een rode kaart kon zijn. VV Avereest bereikte desondanks de rust met de belangrijke 3-0 op het scorebord.

Na rust een zelfde beeld waarbij KHC simpelweg niet kon en VV Avereest automatisch het tempo wat verlaagde. Toch wist VVA de controle over de wedstrijd simpel te behouden en gaf het niets weg. Erik Mosterd maakte er zelfs 4-0 van toen hij voor de doelman van KHC werd gezet door een mooie pass van Ramon Katoele. Mosterd bleef koel en stifte de bal beheerst in de lange hoek. KHC kon in de tweede helft weinig meer brengen maar toch kwam het op 4-1. Een ingebrachte vrije trap kon zo maar ingekopt worden achter doelman Lars Visscher die de zieke Jan Westerman meer dan uitstekend verving. Mosterd maakte echter vrij snel duidelijk dat er voor KHC niets meer te behalen viel en tekende na een prima individuele actie voor de 5-1 aan, wat tevens de eindstand werd.

Een meer dan geslaagde start van de competitie voor het team van trainer Marcel Beumer waarbij het vertoonde spel vooral als absoluut pluspunt gezien mag worden. Volgende week wacht echter een bijzonder zware klus als VV Avereest op bezoek moet bij titelkandidaat Den Ham. Aangezien hier vorig jaar een schandalige 7-0 nederlaag geleden werd is het te verwachten dat Avereest zich absoluut wil revancheren. Het duel begin in Den Ham om 14:30.

Bron: Avereest

1-0  Jeroen van Dijk