26/04/08 VV Avereest – SV Nieuwleusen 2-1 (1-0)
26 april 2008

Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd tegen Nieuwleusen op het programma. Een wedstrijd met vele belangen voor beide ploegen. Het ergste scenario wat men vooraf kon voorstellen werd daadwerkelijk waarheid. De allerlaatste wedstrijd tegen de buren uit Nieuwleusen en een onderlinge strijd tegen degradatie. Dat concurrent Gramsbergen zijn laatste strohalm zou aangrijpen werd al vrij snel duidelijk en men ging ook niet meer uit van een eventueel positief resultaat uit Gramsbergen.

Dat er veel spanning en druk op zat was al de hele week voelbaar binnen de club. De belangen waren dan ook erg groot, mede door de nieuwe competitieopzet van komend seizoen.

Onder prachtig zomers werd er afgetrapt voor de vele supporters van VV Avereest en SV Nieuwleusen. De openingsfase wees uit dat beide ploegen voor de winst streden. Avereest had ook alleen aan de 3 punten voldoende terwijl SV Nieuwleusen aan één punt genoeg had. Beide teams streden vol overgave en de duels waren lekker fel. Al na 12 minuten wist VV Avereest de score te openen. Via een prachtig uitgespeelde counter stond Jeroen Dijk oog in oog met doelman Jori Koerhuis van Nieuwleusen. Hij faalde niet en tekende beheerst de 1-0 aan.

Zoals wel vaker dit seizoen wist VV Avereest na de openingstreffer niet goed wat het moest doen. Doordrukken en op jacht naar de 2-0 of wat meer afwachtend spelen en gokken op een counter. Gevolg was dat Avereest wat achteruit gedrukt werd en Nieuwleusen beter in de wedstrijd kwam. Echte kansen bleven uit voor de oranjehemden maar het gevaar uit dode spelmomenten was des te groter. Rob Muller en Martin Jansen zorgden keer op keer voor gevaar en Avereest wist hier niet goed raad mee. Rob Muller kreeg een vrije schietkans binnen de zestien maar schoot over. Even later, uit weer een vrije trap, kreeg Martin Jansen een goede kopmogelijkheid. Tot opluchting van alles en iedereen met een Avereest hart verdween de bal op de lat boven doelman Jan Westerman.

Na de rust zette Nieuwleusen nog eens flink druk op de achterhoede van Avereest maar wederom bleven kansen uit. Het was wederom Martin Jansen die uit een corner vrij kon inschieten maar ook zijn schot verdween hoog over het doel van Westerman. Avereest daarentegen bleef vrij rustig en zocht zorgvuldig de counters uit. Zeker met de snelheid van beide flankspelers Marcel Baas en Jeroen Dijk zorgde dit voor veel gevaar. Erik Mosterd werkte in de spits voor twee en joeg de verdediging van Nieuwleusen telkens af. Hierdoor werd Nieuwleusen steeds vaker gedwongen de lange bal te hanteren. Het centrale duo bij Avereest, Hermen Jager en Jarno Keizer stond echter als een huis terwijl good old Henk Buiter prima functioneerde als laatste slot op de deur.

Een kwartier voor tijd bracht Nieuwleusen als laatste redmiddel Jos Bruggeman in. Normaal speler van het 3de maar voor deze wedstrijd werd hij overgehaald naar het eerste team. Koud in het veld of hij scoorde al. Jeffrey Groeneveld zette een actie op links door, gaf de bal pan klaar voor Bruggeman die beheerst met het hoofd de gelijkmaker binnenkopte; 1:1.

Een enorme domper voor de jongens van Marcel Beumer maar opgejaagd door de eigen supporters die voor een prachtige sfeer zorgden ging het op zoek naar de 2-1 die degradatie voorkomen moest worden.

Beumer bracht Marcel Dijk in, net op tijd herstellende van een enkelblessure, en ging vol op de aanval spelen. Ook Dave van de Berck en Ramon Katoele werden nog ingebracht. En niet zonder resultaat, vijf minuten voor tijd nam Dave van de Berck een goede corner welke door Kris Wessels fantastisch in de kruising gekopt werd achter Koerhuis. Een orkaan van vreugde, blijdschap en opluchting was het gevolg. Nieuwleusen probeerde het nog één keer en kreeg ook nog 2 vrije trappen op de rand van de zestien. Het muurtje van Avereest deed haar werk zodat ook deze laatste kansen smoorden voor Nieuwleusen.

Na een aantal minuten blessuretijd blies de scheidsrechter af en kon VV Avereest zich volgend seizoen weer een derde klasser noemen. Het contrast was dan ook groot, het zichtbaar aangedane Nieuwleusen likte haar wonden terwijl de tricolores zich met de fans in het feestgedruis storten.

Het bestuur besloot, mede door het behalen van de periode van het 2de team, een groot feest te houden. Een fantastische dag in de historie van VV Avereest!

Bron: Avereest

'12  1-0  Jeroen Dijk