Den Ham verliest topper in slotseconden.
3 november 2007

In de topper in de 3e klasse c speelde de nummer 2 Den Ham tegen koploper IJ.V.V. uit IJsselmuiden. De neutrale toeschouwer verliet na afloop het sportpark “De Rohorst” met een voldaan gevoel, hij had een mooie pot voetbal gezien, de supporters van IJ.V.V. waren in een opperbeste stemming, terwijl alles wat Den Ham een warm hart toedroeg, zwaar in de mineur waren.
De wedstrijd zelf was er een van een prima niveau. Den Ham begon in de 1e minuut gelijk zeer gevaarlijk. Binnen de minuut was het Tim Nijzink die een kopbal net over de lat zag gaan. De ploeg uit IJsselmuiden kwam echter sterk terug. In de 10e minuut moest doelman William Jacobs gestrekt naar de hoek en hield hij Den Ham in de race. Gelijk uit de rebound van die kans brak Gerjan Blekkenhorst door en ging alleen op de doelman Meuleman van IJ.V.V. af, die zich ook van zijn beste kant liet zien.
De wedstrijd golfde op en neer. Zowel Den Ham als IJ.V.V. zijn beide ploegen die het voetballend willen oplossen. Dat kwam de wedstrijd duidelijk ten goede.
Na de thee was het in eerste instantie IJ.V.V. dat de toon zette. Ze kwamen duidelijk gemotiveerder uit de kleedkamer.
Het venijn van deze wedstrijd zat duidelijk in het laatste kwartier. Wilco Holsappel moest met een zware enkelblessure van het veld en werd vervangen door Johan Bolman normaliter speler van het 2e team. Bolman viel prima in en gaf in de 75e minuut een voorzet op Gerdo Kuiper die met een fraaie kopbal Den Ham op voorsprong bracht. 5 minuten later was het Tim Nijzink die met een zeer fraai doelpunt vanaf nagenoeg de achterlijn scoorde en Den Ham op een enigszins geflatteerde voorsprong bracht. Kat in het bakkie zou je zeggen echter de Hammer ploeg ging net zoals in de thuiswedstrijden tegen Nieuwleusen en Gramsbergen in de slotfade genadeloos onderuit.
Eerst was het in de 83e minuut Berthil Schinkel die een fout van de Hammer achterhoede op het middenveld fraai afstrafte. Alleen voor doelman Jacobs maakte hij geen fout. Een minuut later werd het zelfs 2-2 toen Arjan Prak een afgeketste kopbal vanaf de 16 meter volley nam en de bal via de onderkant lat in het net schoot. Daarna was het voor beide ploegen erop of eronder. De lat en doelman Jacobs voorkwamen in eerste instantie een doelpunt van IJ.V.V. Aan de andere kant was er een kans voor Robin Bergins die doelman Meuleman op zijn weg vond. 10 seconde voor het eindsignaal van de prima leidende scheidsrechter van de Bosch uit Zwolle sloeg het noodlot voor Den Ham toe. Invaller Berry Prinsen scoorde uit een halve omhaal met links, op een manier waar die nu nog over nadenkt van: “Hoe deed ik dat”. Als een raket sloeg de bal in de touwen achter de kansloze doelman Jacobs.
Daarmee was de wedstrijd gelopen, en waren de druiven zuur voor Den Ham. De 2-0 voorsprong was geflatteerd, met de 2-2 stand had iedereen kunnen leven, maar de 3e thuisnederlaag in de slotminuut van dit seizoen zal trainer Waaijer ongetwijfeld de nodige hoofdbrekens kosten. Daarbij moeten we wel bedenken dat we het laatste kwartier na het uitvallen van Wilco Holsappel ook niet konden beschikken over de vaste verdedigers Jeroen de Groot en Michel Smit die beide geblesseerd waren. Echter de Hammer ploeg moet toch leren dat een voorsprong van 2-0 een kwartier voor tijd, over de streep dient te worden gebracht.

Bron: IJVV

1-0  Gerdo Kuiper