Den Ham verliest topper tegen Hatto Heim
10 maart 2007

Rode kaart breekpunt in wedstrijd.

In Hattem speelde Den Ham de topper tegen Hatto Heim. Samen met WZC waren deze drie ploegen de koploper in de 3e klasse c met ieder 25 punten. De neutrale toeschouwer was het er echter snel over eens dat er deze middag in Hattem geen topwedstrijd werd gespeeld.
Den Ham miste een aantal vaste krachten zoals Jeroen de Groot, Tim Nijzink en Gert Niemeijer en Tommie Dam, hoewel de laatste twee spelers nog wel op de bank zaten. Daardoor konden deze middag Wijnand Meijer, John Brakert en Arnold Poortman vanaf het begin van de wedstrijd aantreden.
Het was al met al geen goed voetbal. Doelman Jacobs redde in de 10 minuut bekwaam op een kopbal en was in de 40e minuut een strak schot van nummer 7 van Hattem, Erik Schroten de baas.
Her meeste gevaar van Den Ham kwam uit dode spelmomenten zoals een aantal corners.
De wedstrijd kabbelde naar de rust en menig toeschouwer ging dan ook al richting kantine toen de wedstrijd kantelde.
Op de middenlijn ontstond in de 44e minuut een scrimmage waarbij John Brakert van Den Ham en Erik Schroten van Hatto Heim bij betrokken waren. De goed leidende scheidsrechter Lieffers uit Wapenveld floot voor een vrije schop voor Den Ham. Dat was John Brakert echter niet genoeg, waarna hij besloot om voor eigen rechter te gaan spelen. Daarvoor had scheidsrechter Lieffers, overigens terecht, slechts één straf te weten de rode kaartvoor Brakert. Consternatie alom.
Toen vervolgens in de 45e minuut Michel Smit als laatste man onnodig balverlies leed op de helft van de tegenstander werd door Hatto Heim de vrijstaande nummer 7 Erik Schroten wiens directe tegenstander al in de kleedkamer was, met een lange bal in stelling gebracht. Hij omspeelde doelman Jacobs beheerst en schoof de bal in het lege doel.
Na rust probeerde trainer Jonkman het met enkele wissels nog om een kentering aan te brengen in de wedstrijd. Hij bracht Marcel Brakert voor Arnold Poortman en even later Gert Nijmeijer voor Robin Bergins.
Het mocht echter niet meer baten. De beste kansen voor Den Ham waren er nog voor Marcel Brakert die in de 83e minuut tot 2 keer toe de doelman van Hatto Heim op zijn weg vond.
Al met al een wedstrijd die geen topper was, maar voor Hatto Heim wel prima uitpakte.
Voor Den Ham waren de druiven zuur. Trainer Jonkman zal deze week dan ook de nodige zorgen hebben om voor de inhaal wedstrijd thuis tegen Lemele van zaterdag 17 maart, de Hammer ploeg weer op scherp te krijgen.

Bron: Den Ham

1-0  Erik van 't Ende